دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه شهر بوکان

تاریخچه گردشگری شهری

صنعت گردشگری به ویژه گردشگری شهری پس از اتمام جنگ جهانی دوم (1950) با گسترش شهرنشینی، کاهش ساعات کار، توسعه­ی روز افزون راه­ها و شبکه­های حمل و نقل، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و اصلاح قوانین و مقررات تحولی شگرف پیدا نمود، به طوری که امروزه گردشگری به نمادهای عصر تمدن تبدیل شده می باشد (رضوانی، 15:1377). به بیانی دیگر، می توان گفت انباشت و سرعت نوآوری­های تکنولوژیکی در عصر مدرن و پسامدرن در زیر فشارهای حاصل از این تکنولوژی سبب شکل­گیری تحولات اجتماعی گردید؛ که یکی از این تحولات اجتماعی در جهان معاصر پدیدار شدن اوقات فراغت به عنوان یکی از نیازمندی­های اساسی جوامع معاصر و ملزومی برای تاب آوردن زندگی تحت سیطره تکنولوژی می باشد (پاپلی یزدی و سقایی،35:1385). از سوی دیگر، نواحی شهری مکان­های مجزا و پیچیده­ای هستند، که دارای چهار مشخصه عمومی؛ یعنی، 1- تراکم فیزیکی بالای ساختارها، جمعیت و کارکردها؛ 2- ناهمگنی اجتماعی فرهنگی؛ 3 – اقتصاد چند کارکردی؛ و 4- مرکزیت فیزیکی در درون شبکه راه­های منطقه­ای و بین شهری می باشد و به این شکل وقتی شهر به عنوان چنین مکانی پذیرفته گردد، گردشگری توسعه پیدا می­کند (رنجبر و همکاران،84:1390).

استنفیلد[1] (1964)، معتقد می باشد که میان محیط شهری و غیرشهری اختلافی هست که باعث می­گردد ساکنین هر یک به دنبال تفریح و سرگرمی در محیط دیگر باشند. کریستالر[2] (1964)، نیز در همان سال پژوهشی در اروپا انجام داد و یک الگوی فضایی از رفتار گردشگران ارائه نمود که اظهارات استنفیلد (1964) را تا حدودی تایید می­نمود. در این الگو، شهرها به عنوان مناطق گردشگرفرست و حاشیه شهرها و روستاها، به عنوان مناطق گردشگرپذیر مطرح می­شوند. به همین دلیل بخش قابل توجهی از پژوهش­های گردشگری تا اواخر قرن بیستم، به گردشگری در روستاها و طبیعت پرداخته و گردشگری شهری و شهرها به عنوان یک مقصد چندان مورد توجه واقع نشده می باشد.

در اواخر قرن بیستم، صنایع تولیدی به تدریج اهمیت خود را به عنوان ابزار اصلی رشد شهرها، از دست داد و به تدریج بخش خدمات به عنوان موتور محرّک اقتصادی شهرها شناخته گردید؛ که یکی از این بخش­های خدماتی، بخش گردشگری می باشد.

لاو (1992) چهار عامل مؤثر در توسعه گردشگری به عنوان یک بخش خدماتی را در شهرها این گونه ذکر می­کند:

  1. افول صنایع تولیدی؛
  2. نیاز به ایجاد فعالیت­های اقتصادی جدید و مقابله با بیکاری؛

[1] Stansfield

[2] Christaller

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

) اهداف اصلی

  1. شناسایی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور
  2. الویت­بندی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور

2-5-1) اهداف فرعی

  1. تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر؛
  2. شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری؛
  3. شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه شهر بوکان  با فرمت ورد

دسته بندی : پایان نامه