پایان نامه مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 شناسایی محدودیت های گردشگران خارجی در ایران

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مروری بر پژوهش­های گذشته

با اینکه از تاریخ گردشگری به مفهوم امروزی و جدیدش کمتر از یک سده می­گذرد، اما مباحث و پژوهش­هایی که طی دهه­های اخیر در مورد صنعت گردشگری صورت گرفته به اندازه­ای بوده می باشد که با اطمینان می­توان گفت کمتر زمینه علمی و تجاری به این شکل توسعه و رشد روزافزون داشته می باشد و پیش­بینی­های معتبر حاکی از تبدیل شدن این پدیده به صنعت شماره یک در دهه آتی می باشد؛ چنان که، در سال 2007 گذرنامه نزدیک به 900 میلیون نفر در سراسر دنیا مهر شده و دارندگان این گذرنامه­ها به عنوان مسافر بین­المللی شناخته شده­اند (حیدری چیانه، 1387).

تا کنون پژوهش­های بسیاری در مورد تصمیمات گردشگران انجام شده می باشد، که بیشتر با محدودیت­های زمانی و مکانی در ارتباط هستند (دلارت، اتما و لیند[1]، 1998). بخش اعظمی از پیشینه ادبیات پژوهش حاضر به عنوان زیرمجموعه­ای از علوم دیگر مانند اقتصاد، جامعه­شناسی و… صورت پذیرفته می باشد که در ادامه به تفکیک پژوهش­های داخلی و خارجی بدانها پرداخته می­گردد:

 

 

 

1-4-2 پژوهش­های داخلی

  • موحدی (1374) در پایان­نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «مطالعه عوامل مؤثر در عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه­گذاری در صنعت جهانگردی ایران» با طرح چند فرضیه پژوهش خود را انجام داده می باشد. در یکی از فرضیات این پژوهش عنوان می­گردد که به نظر سرمایه­گذاران بخش خصوصی قوانین و مقررات مربوط به صنعت گردشگری تسهیل­کننده نیست. داده­های پژوهش از سه طریق مصاحبه با سرمایه­گزاران و مسئولین مرتبط با صنعت گردشگری، توزیع پرسشنامه در بین ایرانگردان و گردشگران، و همچنین مطالعه اسناد و مدارک جمع­آوری شده می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن می باشد که بخشی از مقررات حاکم بر این صنعت محدودکننده می باشد و بخش دیگری که تسهیلاتی در آن در نظر گرفته شده می باشد، ضمانت اجرایی ندارد و دستگاه­های مرتبط از اجرای آن امتناع می­ورزند که به نوعی نقض حقوقی و قانونی محسوب می­گردد. به علاوه، عدم تسهیل­کنندگی قوانین مربوط به صنعت گردشگری به عنوان عاملی در جهت عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه­گزاری در این صنعت قلمداد می­گردد. پژوهشگر علت های کمبود تقاضا برای گردشگری را ناشی از عوامل زیر می­داند:
  • هزینه خدمات این صنعت در مقایسه با کیفیت آن از نظر گردشگران رضایت­بخش نیست؛
  • تبلیغات مناسبی برای جذب و جلب گردشگران وجود ندارد؛ و
  • کیفیت محصولات صنایع دستی ایران برای گردشگران رضایت­بخش نیست.

 

[1] Dellaret, Ettema & Lindh

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. شناسایی محدودیت­های گردشگران خارجی در ایران
  2. کمک به برنامه­ریزان، بازاریابان و متولیان گردشگری ایران در جهت اخذ تصمیمات مناسب
  3. شناسایی عوامل اصلی در عدم موفقیت در جذب انبوه گردشگران خارجی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : شناسایی محدودیت های گردشگران خارجی در ایران  با فرمت ورد